Wednesday 4 January 2012

Tahun Baru Isu Baru.

Tahun Baru adalah tahun yang sentiasa di nanti-nantikan oleh setiap golongan masyarakat tidak kira apa juga lapisan umur. Mereka beranggapan bahawa tahun baru adalah majlis atau keraian yang sangat meriah kerana terdapatnya bunga api yang sangat menarik dan jarang sekali di jumpa pada hari biasa. Ini kerana setiap Negara akan memperuntukkan dan membelanjakan berjuta ringgit untuk membeli bunga api yang akan diletupkan khas pada hari yang indah itu. Tidak kurang juga tahun baru dianggap sebagai masa untuk memperbaharui azam untuk semangat yang akan datang. Tidak kira sama ada azam pada tahun yang telah ditanamkan berjaya dilaksanakan atau tidak. Apa yang penting mereka mempunyai azam baru sempena tahun baru. Apa yang ingin saya kongsikan adalah adakah mereka mengambil kesempatan untuk merenung dan memuhasabah diri pada masa kini yang juga merupakan akhir zaman. Sedang mereka  asyik meraihkan hari mempesonakan dengan pelbagai jenis bunga api yang sangat indah.



Bunga Api di Sidney dalam Pesta Kembang Api 

Bunga Api di Jakarta juga meriah kelihatan di Monas



Suasana Bunga Api di Kuala Lumpur



Akibat dari keindahan yang sementara dan tidak kekal lama mereka lalai dan terlupa perkara yang jauh lebih penting dari menyambut tahun baru dengan keindahan bunga api.Tapi sejauh manakah kita menghayati akan keindahan Anugerah Allah yang besar Hikmahnya iaitu Al-Quran. Di dalam Kitab Agung ini menceritakan segala perkara mengenai dunia. namun kitab inilah yang juga jarang disentuh dan di buka oleh kebanyakkan induvidu alasannya tidak pandai membaca. Pada hari ini manusia lagi gemar membaca cerita-cerita dan akhbar untuk mengetahui hal yang berlaku dan bagi menambah ilmu sedangkan kebanyakkan sumber bacaan yang di pilih adalah di dalam bahasa Inggeris. dan mengapa mereka mampu menguasai bahasa itu berbanding bahasa syurga yang terdapat di dalam Al-Quran. Apakah mereka sebenarnya sememangnya melebihkan duniawi berbanding ukhrawi?. 

Maka wahai sahabat renung-renungkan kembali, apakah yang akan membantu kitab ketika di hari Perhitungan?. Adakah akhbar, novel atau majalah yang kita baca yang kita fikir mempunyai isu semasa? Renung-renungkanlah. Baru-baru ini terdapatnya satu kajian yang telah dijalankan ke atas Surah Ar-Rahman berkaitan dengan tahun 2012. 
Saya ingin berkongsi maklumat ini bersama-sama supaya kita mendapat Ikhtibar dan memuhasabahkan diri yang sering leka dan alpa ini.

No comments:

Post a Comment